Persbericht: Gemeente Soest zoekt met het COA naar opvang vluchtelingen

Karel van Geet, fractievoorzitter: "Dames en heren, De laatste dagen wordt er zeer veel aandacht besteed aan het vluchtelingen probleem. Gemeenten worden benaderd om te bezien of er opvang mogelijkheden zijn. Dat geldt ook voor Soest. Dat heeft geleid tot het volgende persbericht namens het gemeentebestuur, waarvan uiteraard ook de Raad deel uitmaakt. Ik realiseer mij dat u het e.e,a. In de kranten gelezen heeft, maar het mij goed u ook op deze manier te informeren. Mocht er nadere informatie beschikbaar zijn laat ik het u weten."

Gemeente Soest zoekt met het COA naar opvang vluchtelingen

Het gemeentebestuur van Soest is samen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) op zoek naar locaties voor de opvang van vluchtelingen.

Humanitaire noodzaak
De vluchtelingenproblematiek is groot en urgent, dat zal niemand ontgaan zijn. De gemeente Soest is, zoals veel gemeenten in Nederland, door het COA benaderd. Het COA zoekt mogelijkheden voor extra opvanglocaties in vrijwel alle gemeenten in Nederland en is nu ook in gesprek met Soest.

De gemeente Soest ziet de humanitaire noodzaak van het opvangen van de grote stroom vluchtelingen. De gemeente merkt ook dat de Soester bevolking de urgentie om vluchtelingen op te vangen meebeleeft.

Hoe pakt Soest dit op
Het gemeentebestuur van Soest is samen met het COA op zoek naar mogelijke opvang van vluchtelingen. Burgemeester Metz: "Dit vraagt om een zorgvuldige afweging. Als gemeentebestuur vinden we dat we een verantwoordelijkheid hebben om samen met andere gemeenten een bijdrage te leveren aan de oplossing van dit grote vluchtelingenprobleem.”

Met het asielzoekerscentrum op Kamp van Zeist heeft de gemeente in Soesterberg al goede ervaring. Daar zijn sinds maart 2014 ruim 350 opvangplaatsen. En hoewel er nog geen formeel verzoek ligt, onderzoekt de gemeente Soest in overleg met het COA nu ook potentiële mogelijkheden voor huisvesting van nieuwe vluchtelingen. De gemeente heeft bijvoorbeeld het shelterterrein op de voormalige vliegbasis Soesterberg onder de aandacht gebracht bij het COA. Maar ook de bouwgrond aan de Koningsweg zou met portocabins wellicht geschikt gemaakt kunnen worden.

De gemeente Soest voert nu verkennende gesprekken met het COA. Er wordt gezocht naar een nieuwe samenwerking met oog voor zowel de humanitaire urgentie als voor de Soester samenleving.

Huisvesting asielzoekers zonder en met status
Er is een verschil tussen asielzoekers met en asielzoekers zonder status.

Het COA is op zoek naar huisvesting voor de stroom asielzoekers zonder status, vluchtelingen die nu ons land binnenkomen.

Asielzoekers met een status zijn in het bezit van een verblijfsvergunning. Vanuit de Rijksoverheid heeft de gemeente Soest de wettelijke taak om vergunninghouders te huisvesten en dat doet de gemeente ook al. De gemeente denkt de opdracht die er nu ligt, te kunnen halen binnen de reguliere woningvoorraad. Maar om er voor te zorgen dat reguliere woningzoekenden niet in de knel komen, is de gemeente samen met de corporaties en Vluchtelingenwerk ook aan het verkennen of er innovatieve oplossingen zijn. Dit kan bijvoorbeeld meervoudige bewoning, tijdelijke contracten of transformatie van bestaand leegstaand vastgoed zijn.