Bijeenkomst Liberaal Defensie Netwerk

Vrijdag 11 september 2015 was Soest het decor van een door VVD Soest opgezette bijeenkomst van het Liberaal Defensie Netwerk. Fractievoorzitter Karel van Geet, verantwoordelijk voor de uitstekende organisatie, doet verslag.

" Eind 2014 werd ik benaderd door leden van de VVD Tweede Kamer fractie met een vraag over in de gemeente Soest/ Soesterberg aanwezige militaire onderdelen. Er zijn m.n. in Soesterberg de nodige onderdelen en ook op Camp New Amsterdam is nog het nodige Defensie personeel. Ik werd uitgenodigd om daarover in de VVD Tweede Kamer fractie te komen praten.

Op die avond waren afgevaardigden, burgemeesters, fractievoorzitters en wethouders,(allen VVD) uit meerdere gemeenten waar zich militaire onderdelen bevinden aanwezig en werd het doel van genoemd netwerk verduidelijkt. Het is van belang te weten welke mogelijkheden aanwezig zijn inzake samenwerking tussen Defensie onderdelen en gemeenten. Uit eigen ervaring weet ik dat de aanwezigheid van militaire onderdelen binnen een gemeente een positief effect heeft op lokale economie en werkgelegenheid. Het kan nog breder door inschakelen van burgerbedrijven en instellingen. Dat gebeurt regelmatig en een typisch voorbeeld van die samenwerking het tot stand komen  van het Nationaal Militair Museum.

Besloten werd die avond in Den Haag dat die bijeenkomst een vervolg zou krijgen en vervolgens kwam een telefoontje of ik bereid zou zijn dat te organiseren. In overleg met het bestuur gebeurde dat en wel op 11 september j.l.

Locatie was de Soester Duinen en de aanwezigen uit het land, afgevaardigden uit de Tweede Kamer o.m. Fred Teeven die Defensie in de fractie doet en bestuurs- wethouder en fractieleden uit Soest, kregen achtereenvolgens prima presentaties van de VVD gedeputeerde Jaqueline Verbeek- Nijhof, als voormalig wethouder van .Zeist zeer betrokken bij de samenwerking met Defensie bij Hart v.d, Heuvelrug en de ruimtelijke invulling van de Vliegbasis en van onze VVD burgemeester Rob Metz die inging op zijn frequente samenwerking met de aanwezige militaire onderdelen in Soest/ Soesterberg.

Het was mij gelukt om een bezoek te brengen aan het Centrum voor Mens en Luchtvaart in Soesterberg. De ontvangst, de zeer interessante en uitvoerige presentatie over hetgeen die Luchtmacht -organisatie doet voor ongeveer 21 landen, de geweldige samenwerking met o.m.TNO en vele maatschappelijke instellingen, waren highlights.

Daarna een rondleiding waarbij de centrifuge, waarin vliegers zeer snel rond gedraaid worden zodat men al dan niet went een de zg G- krachten in jachtvliegtuigen. Tot slot van dat bezoek nog een uitgebreide informatie over het evt wegvallen van druk in vliegtuigen en het daaraan gekoppelde vermindering van zuurstof.

De middag werd in de Soester Duinen afgesloten met een borrel, werd duidelijk gemaakt dat men het een prima bezoek had gevonden en was de VVD Soest behoorlijk op de kaart gezet."

Karel van Geet