VVD fractie bezoekt Defensie.

Op 5 juli j.l. was de Soester VVD fractie uitgenodigd voor een bezoek aan de Bevoorrading & Transport eenheid van de Koninklijke Landmacht. (KL) Deze eenheid is gestationeerd in de Soesterbergse Dumoulinkazerne.

De fractie werd welkom geheten door de gastheer Plv commandant van het Opleidings- en Trainingscommando Logistiek. (OTCO)

Vervolgens werd de fractie opgewacht door het Hoofd van het Bergings- en Identificatieteam. Deze Officier is een expert op gebied van Berging- en Identificatie en dat bleek door zijn duidelijke en indringende presentatie op dat gebied. Hij gaf o.m. aan dat het nog steeds gaat om gesneuvelden in WO II en o.a. Market Garden in de regio Arnhem- Nijmegen, waarvan men tot nu toe niet weet wie het zijn en d.m.v. het werk door dat team wordt gedaan alsnog geïdentificeerd worden. Men gaat tot het uiterste om dat doel te bereiken. Ook “niet geïdentificeerde” personen die als zg dwangarbeiders naar Duitsland zijn gebracht, ziet het team, i.c de KL als een doelgroep. Na de presentatie werd de fractie meegenomen naar de zg Resricted Area om uitleg te krijgen over de, op drie tafels gelegde, skeletten.

Het bezoek werd afgesloten met een bezoek aan het buitengewoon fraaie museum van de Logistiek. Zeer de moeite waard dat te bezoeken gelegen aan het Soesterbergse Zeisterspoor. Op hetzelfde terrein zijn bovendien nog musea van de Technische Dienst en de Militaire Administratie. (Geopend op maandag en woensdag van 10.00-15.00 uur).

Het was een door de gastheer uitstekend georganiseerd bezoek.

Hartelijk dank voor deze interessante middag.

Bent u naar aanleiding van dit bericht geïnteresseerd geraakt naar het werk van de Recovery and Identification Unit?  In de link onder dit bericht kunt u de tweedelige serie van Andere tijden bekijken, waarin bovengenoemd team laat zien hoe zo'n onderzoek in elkaar steekt.

link: https://www.anderetijden.nl/aflevering/752/Ik-wil-weten-wie-je-bent