Raadgever Rik van Zutphen: Roerige tijden

Leer de raadsleden kennen in de rubriek Raadgever uit de Soester Courant. Deze week: Rik van Zutphen (VVD) over roerige tijden. 'Niet alles kan de gemeente oplossen, dus zullen we ook een beroep op elkaar moeten doen.'

Keerpunt

Zo vlak voor de drukke decembermaand ben ik aan de beurt om een stukje voor deze rubriek te schrijven. Het zijn roerige tijden en eerlijk is eerlijk: ik heb wel leukere periodes meegemaakt. Ik krijg steeds meer het idee dat we op een belangrijk keerpunt staan en dat het niet meer gaat worden wat het was vóór Corona. Een forse inflatie, energieprijzen die door het plafond gaan, klimaatverandering waar nu echt op moet worden ingespeeld voor het straks te laat is, een oorlog op dit continent, nog geen 2.000 kilometer hier vandaan en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal ontwikkelingen die zorgen met zich meebrengen, voor de één wat meer, voor de ander wat minder. Die zorgen trekken de leden van de gemeenteraad zich ook aan en waar mogelijk proberen we onze inwoners zo goed mogelijk te helpen.

Niet alles kan

Maar in het coalitieakkoord dat eerder dit jaar tot stand kwam, staat niet voor niets: ‘Alles moet, maar niet alles kan’. Niet alles kan de gemeente oplossen, dus zullen we ook een beroep op elkaar moeten doen. Gelukkig is de mens veerkrachtig en vindingrijk en ook aan deze onzekere tijden komt ooit een einde. Ik denk dat het geluk misschien ook wel wat dichter bij huis moet worden gevonden. Kleine dingen waar we soms te weinig aandacht voor hebben, maar die wel een belangrijke bron van levensgeluk kunnen zijn. Bijvoorbeeld inwoners die zelf steeds meer initiatief nemen en daar ons aller respect voor verdienen. Zo werd ik zelf erg blij van het bericht vorige week in deze krant over het initiatief van Stichting Hart voor Soest. Ik vind hun idee van het plaatsen van levensmiddelenkasten een geweldige vondst; het is laagdrempelig en voorziet in een duidelijk aanwezige behoefte. Ik vind dat deze initiatieven zeker ondersteund moeten worden en roep vanaf hier iedereen op die iets kan missen om te doneren (www.hartvoorsoest.nl.)

Aandacht voor elkaar

En mocht dat niet mogelijk zijn: een vriendelijk woord hier en daar kan soms ook wonderen verrichten. Ik hoor vaak dat de maatschappij zo individualistisch en hard is geworden. Wat meer oprechte aandacht voor elkaar kan dat veranderen.

Gezegend

Of simpelweg genieten van al het moois dat onze gemeente te bieden heeft. Het is al vele malen gezegd, maar wij zijn gezegend met een mooi dorp, omgeven door een prachtige natuur, waar menigeen buiten ons dorp jaloers op is. Zelf fiets ik graag in de Soester Duinen, langs de weilanden richting Amersfoort of naar de bossen in Baarn. Stuk voor stuk allemaal prachtige routes en om het hoofd leeg te maken ook nog eens een prima therapie. Fietsen is gezond en het uitzicht krijg je er gratis bij!

Ik wens alle lezers een fijne feestmaand toe. Geniet met en van elkaar!

Rik van Zutphen, raadslid VVD Soest/Soesterber